Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Pierwsze kroki w świecie VR
Pierwsze kroki w świecie VR

OPIS

Cyfrowy, trójwymiarowy świat widziany przez gogle do wirtualnej rzeczywistości (angielskie virtual reality) staje się coraz bardziej popularny, nie tylko za sprawą medium gier, lecz także dzięki materiałom edukacyjnym. Symulacje dotyczące zdrowia czy różnorodne szkolenia zyskują dzięki VR nowy poziom immersji. Urządzenia umożliwiające przeniesienie się do wirtualnej przestrzeni to między innymi okulary HMD, wraz z zainstalowanym na nich systemem operacyjnym.

WIRTUALNY ŚWIAT

Virtual reality kojarzone automatycznie z okularami VR nie wzięło się znikąd. Pierwszym odważnym krokiem ku rozwojowi wirtualnej rzeczywistości okazała się książka science fiction amerykańskiego pisarza Stanleya Weinbauma, „Okulary Pigmaliona”. Po raz pierwszy zaprezentowano w niej pomysł okularów, które przy oglądaniu materiału filmowego pokazywały i zapewniały inne doznania niż tylko wzrokowe. Sam VR w takiej formie, jaką znamy obecnie, pojawił się za sprawą Jarona Laniera. W latach 80 zdefiniował on to zjawisko, a jego firma wyprodukowała pierwsze gogle VR umożliwiające zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości. Dzięki rozwojowi tej technologii możliwe jest wniesienie symulacji na nowy poziom, zarówno w strefie edukacyjnej jak i tej związanej z rozrywką.

TRÓJWYMIAROWA RZECZYWISTOŚĆ

Aby móc przenieść się do świata VR i swobodnie się w nim poruszać, należy wyposażyć się w odpowiedni sprzęt. Należy do niego między innymi urządzenie HMD (head-mounted display), nazywane w uproszczeniu okularami VR. Dzięki dostosowanemu i zainstalowanemu w nich oprogramowaniu, umożliwiają one zobaczenie obrazu wirtualnej, trójwymiarowej przestrzeni, tworząc złudzenie przebywania w sztucznie wytworzonej rzeczywistości. Oprócz wrażeń wzrokowych potrzebne jest również narzędzie do przemieszczania się. Do poruszania się w VR służą kontrolery. Dzięki nim można wchodzić w interakcje z obiektami w symulacji i wykonywać w niej różne działania.

VIRTUAL REALITY W PRAKTYCE

Scenariusz ćwiczenia przedstawia naukę poruszania się w świecie VR. Uczestnik będzie w odpowiedniej kolejności wykonywał określone zadania, ucząc się jednocześnie interakcji z obiektami wirtualnymi oraz sposobu przemieszczania się w cyfrowej rzeczywistości. Dowie się, jak chwytać i upuszczać przedmioty w symulacji oraz jak wchodzić z nimi w interakcję. Przy każdym jego kroku wyświetli się podpowiedź ze wskazówkami do kolejnego działania. Na początku ćwiczenia uczestnik szkolenia zobaczy przed sobą wskaźnik pokazujący dane miejsce. Następnie w ramach zadania przemieści się w wybrany punkt, korzystając z kontrolera VR i ucząc się chodzić do przodu w cyfrowej rzeczywistości

Stół z leżącymi na nim zmiętymi kartkami papieru.

Po wykonaniu pierwszych kroków uczestnik dowie się, jak należy obracać się w przestrzeni wirtualnej za pomocą kontrolera VR. Po opanowaniu tej umiejętności skupi się na nauce cofania. Gdy oba te działania zostaną przyswojone, zacznie się zdobywanie wiedzy na temat interakcji z obiektami. Osoba biorąca udział w szkoleniu zobaczy przed sobą czerwone drzwi. Aby wejść do pomieszczenia za nimi, musi nacisnąć klamkę. Zrobi to, używając odpowiedniego przycisku na kontrolerze. W pomieszczeniu, w którym znajduje się uczestnik, jest również stół ze zgniecionymi kartkami papieru. Po zbliżeniu się do nich i użyciu kontrolera, można je podnieść. Aby je upuścić, należy obrócić się w prawo i kliknąć na widoczny obok stołu kosz.

Po poprawnym wykonaniu wszystkich zadań, szkolona osoba ma okazję do rozejrzenia się po pomieszczeniu. Jeżeli stwierdzi, że chce już zakończyć ćwiczenie, może w przejść do następnej aktywności.

JAK WYGLĄDA SZKOLENIE

Scenariusz można zrealizować w trybie rozgrywki jednoosobowej lub grupowej. Po wyborze odpowiedniej wersji uczestnik lub uczestnicy mogą przejść do wykonywania wyznaczonych zadań. Wybrana forma ćwiczenia w tym scenariuszu to tryb „krok po kroku”. Uczestnik musi po kolei wykonać określone działania z listy umożliwiające przejście całego scenariusza. Do ćwiczenia zostaną wykorzystane okulary VR, kontrolery i tablet. W przypadku trybu grupowego jeden z uczestników zakłada na głowę gogle, umożliwiające przeniesienie się do wirtualnej rzeczywistości, a drugi trzyma tablet. Osoba z tabletem ma za zadanie pomagać osobie znajdującej się w cyfrowej, trójwymiarowej przestrzeni. Na tablecie wyświetlają się wybrane kroki, które należy wykonać w cyfrowym scenariuszu. Nie występuje tutaj ograniczenie czasowe, dzięki czemu uczestnik może bez pośpiechu robić zadania. Po wykonaniu wszystkich działań, osoba szkolona może zdecydować, czy chce dalej eksplorować cyfrowy obszar, czy woli przejść do kolejnego scenariusza.