Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Czas dojazdu karetki pogotowia
Czas dojazdu karetki pogotowia

OPIS

Karetka, aby dotrzeć do chorego, musi pokonać wiele przeszkód na swojej drodze. Kilka minut opóźnienia może zadecydować o czyimś życiu. Ćwiczenie przedstawione w module zapoznaje z utrudnieniami, które karetka pogotowia może napotkać podczas dojazdu.

Gęste zabudowania i wzmożony ruch uliczny na drodze w godzinach szczytu stanowią jedne z największych utrudnień podczas jazdy karetką. Sytuacja staje się jeszcze trudniejsza, gdy kierowcy nie stosują się do zasad związanych z ustępowaniem miejsca służbom ratunkowym lub nie są ich świadomi. Karetki muszą więc zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, zanim dotrą do poszkodowanych i potrzebujących pomocy.

 

BLOKOWANIE RUCHU

W miejskiej przestrzeni zabudowanej częstym problemem jest brak miejsc parkingowych i konieczność szukania darmowego postoju. To codzienny problem niejednego kierowcy. Niestety maski wielu samochodów zaparkowanych na chodniku nadal wystają na ulicę. Niepoprawne parkowanie jest zmorą również dla tramwajów zwłaszcza w większych miastach i na węższych uliczkach. Wystający tył auta lub jego lusterka mogą skutecznie uniemożliwić ruch. W takiej sytuacji tramwaj musi się zatrzymać, nie mogąc przejechać dalej bez uszkodzenia samochodu, co jednocześnie blokuje drogę kolejnym pojazdom, w tym karetkom. Przymusowy postój spowodowany zachowaniem nieodpowiedzialnych kierowców będzie trwał dopóki właściciel źle zaparkowanego auta nie odnajdzie się i go nie przestawi lub dopóki straż miejska nie zabierze go na lawetę.

Równie poważne zagrożenie stanowią tymczasowe blokady ruchu. Często są spowodowane zaparkowanymi “na chwilę” pojazdami usługodawców czy pośredników, przykładowo firm kurierskich lub dostawczych, w niedozwolonych miejscach. Choć ich zamiarem raczej nie jest stworzenie na drodze korku, blokują w ten sposób ruch, zmuszając innych kierowców do objazdu.

W takim przypadku karetka na sygnale straci cenny czas zanim samochód zostanie przestawiony i umożliwi jej przejazd. Jeszcze gorszą sytuacją będzie taka, w której kierowcy zaparkowanych pojazdów nawet nie uświadomią sobie takiej konieczności, ponieważ będą skupieni na roznoszeniu paczek lub dostaw w pobliskim budynku. Należy więc pamiętać, że nasz błąd i brak wystarczająco szybkiej reakcji na okoliczności może ostatecznie kosztować kogoś życie lub zdrowie.

KORYTARZ ŻYCIA

Przejazd przez miasto, zwłaszcza w konkretnych porach dnia, wiąże się z nieodłącznymi korkami. Długi korowód samochodów, wolno przemieszczających się po zapchanych gęsto drogach kilkupasmowych może skutecznie opóźnić nasz powrót do domu po pracy. Problem przybiera na sile szczególnie w okresie okołoświątecznym, przy okazjach takich jak Boże Narodzenie, Wielkanoc czy długi weekend majowy. Wtedy jakikolwiek wjazd czy wyjazd z miasta zajmuje nawet trzykrotnie więcej czasu. Niestety wzmożony ruch na drogach utrudnia przemieszczanie się nie tylko kierowcom aut osobowych, ale także służbom ratunkowym. Tłok na drogach sprawia, że samochody nie mają możliwości, by ustąpić miejsca rozpędzonej karetce na sygnale. Według obowiązujących zasad pojazdy powinny w takiej sytuacji zjechać na skrajną część pasa na drodze, aby utworzyć korytarz życia, którym ambulans mógłby swobodnie dojechać na miejsce wypadku.

NIESPODZIEWANE PRZESZKODY NA DRODZE

W przestrzeni miejskiej nietrudno o wypadek. Może on być spowodowany bezpośrednio nieodpowiedzialnym zachowaniem ludzi albo pośrednio efektami ich działań. Jedną z niezwykle ostatnio popularnych przeszkód, z jakimi musi zmierzyć się karetka, są hulajnogi elektryczne. Ich użytkownicy mogą zostawić je właściwie w dowolnym miejscu po skończonej przejażdżce. W całym mieście możemy łatwo zauważyć stojące, a często również poprzewracane hulajnogi na środku chodnika. Porzucone w nieprzemyślany sposób mogą utrudnić drogę karetce, która straci czas na ich ominięcie. Podobną przeszkodą, jaką napotkamy szczególnie na drogach gruntowych i na wsiach, są śmietniki. Ze względu na brak chodników w mniejszych miejscowościach śmietniki wystawiane są przy drogach przed obejściem. Jednak często zamiast na poboczu kończą na skraju ulicy. Nie są one także w żaden sposób oznakowane, by zwrócić uwagę kierowców. Należy pamiętać, że wystawiając śmietniki, śmieci wielkogabarytowe czy nawet dary do odebrania, konieczne jest umieszczenie ich poza linią drogi. W ten sposób nie będą stanowiły przeszkody dla samochodów i służb ratunkowych.

W przestrzeni miejskiej pojawia się jeszcze jedna przeszkoda, jaką często napotykają karetki. Chodzi o szlabany odgradzające obecnie większość osiedli mieszkalnych oraz biurowców. Karetka będzie zmuszona wyminąć szlaban lub marnować cenne minuty, prosząc o jego podniesienie. Aby tego uniknąć wjazd do takich miejsc powinien być przejezdny jeszcze przed pojawieniem się ambulansu.

OPIS SZKOLENIA

Motywem przewodnim tego ćwiczenia jest uświadomienie uczestnikowi, przez jakie przeszkody może dojść do opóźnienia przyjazdu karetki pogotowia.

Osoba podejmująca ćwiczenie znajduje się wewnątrz karetki, od strony pasażera, biernie obserwując wszystko to, co się dzieje dookoła, karetką zaś kieruje cyfrowy ratownik. Scenariusz ten przybiera formę filmiku, w którym rola uczestnika z okularami VR jest pasywna. Osoba z tabletem w ręku klika na wybrane przeszkody, które będzie miał na swojej drodze uczestnik w goglach, ustawiając je z powrotem na swoje miejsce.

Pierwszym problemem na drodze jaki napotyka jest zamknięty szlaban na osiedle. Pojazd uprzywilejowany musi czekać, aż się otworzy, co znacznie opóźnia próbę dostania się do pacjenta. Kiedy już dojdzie do otwarcia szlabanu, karetka wjeżdża na osiedle. Mija bloki i inne samochody, których jest sporo. Jedne z nich okazują się być kolejną przeszkodą, blokującą trasę ambulansu. Jesteśmy zmuszeni skręcić w prawą stronę, po to tylko, by natrafić na kolejną blokadę w postaci elektrycznych hulajnóg, pozostawionych bezpańsko na ulicy. Dopiero po chwili udaje się zneutralizować je, odkładając na bok tym samym oczyszczając trasę przejazdu.

Karetka znów jedzie, przemierzając kilka zakrętów by napotkać kolejny problem, w postaci źle zaparkowanego samochodu osobowego oraz, po chwili, dostawczego. Kiedy po kolei oba pojazdy ustępują nam miejsca, natrafiamy na ostatecznego przeciwnika, jakim jest ogromny kosz na śmieci na środku ulicy. Dopiero po jego przesunięciu docieramy na miejsce i następuje koniec ćwiczenia.

JAK WYGLĄDA SZKOLENIE

Scenariusz ma dwa tryby rozgrywki, jednoosobowy lub grupowy. Po wyborze trybu ćwiczenia, uczestnik lub uczestnicy mogą przejść do wykonywania wybranego scenariusza. Do ćwiczenia będą wykorzystane okulary VR, kontrolery i tablet. Wybrana forma ćwiczenia w tym scenariuszu to forma „krok po kroku”, lecz rola osoby z okularami VR w tym wariancie ćwiczenia jest pasywna, a większość podejmowanych akcji ma do wykonania osoba z tabletem. W scenariuszu nie występuje ograniczenie czasowe. Po wykonaniu wszystkich działań można zacząć kolejny scenariusz.

PORADY POWIĄZANE ZE SCENARIUSZEM

Nie zastawiaj dróg pożarowych i dojazdowych do budynku.

Nie zastawiaj dróg pożarowych i dojazdowych do budynku.