GDZIE ZADZWONIĆ, ŻEBY ZGŁOSIĆ POŻAR?
Pożary, wypadki drogowe czy zagrożenie czyjegoś życia to sytuacje, które nie rozwiążą się same i wymagają zwykle interwencji odpowiednio przeszkolonych osób. Często zdarza się jednak, że w takich przypadkach możemy pomóc, zwykle przez przekazanie im informacji na temat tego, co się dzieje. Co więcej, wręcz powinniśmy zareagować, kiedy, przykładowo, jesteśmy świadkiem pożaru. W przypadku zauważenia ognia lub dymu w budynku lub okolicy, w której się znajdujemy, niezbędne jest poinformowanie o tym osób przebywających w strefie zagrożenia oraz odpowiednich służb porządkowych.
Wzywając pomocy, możemy skorzystać z dwóch numerów alarmowych. Pierwszy, czyli tradycyjnie przypisany do straży pożarnej, to 998, krótki i prosty do zapamiętania. Z drugim z nich, czyli ogólnym numerem alarmowym 112, połączymy się bez posiadania karty SIM, a nawet bez odblokowywania telefonu. Jeśli więc z powodu emocji i stresu zapomnimy hasła do naszego smartfona i tak będziemy w stanie skontaktować się z osobą, która udzieli nam pomocy. Zadzwonienie pod dowolny z tych numerów jest darmowe. Dodatkowo, w 2021 w Polsce nastąpiło ich połączenie, stąd zarówno po wybraniu 998, jak i 112, dodzwonimy się do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, gdzie operator przekaże nasze zgłoszenie do odpowiedniej jednostki służb publicznych.
JAKIE INFORMACJE NA TEMAT POŻARU MUSIMY PRZEKAZAĆ OPERATOROWI?
Dzwoniąc pod numer alarmowy, uważajmy, aby jak najlepiej przedstawić całą sytuację dyżurnemu odbierającemu telefon. W tym celu musimy przekazać mu konkretne informacje, które sprawią, że nasz telefon nie zostanie uznany za żart lub prowokację, ponieważ za nieuzasadnione wydzwanianie na numer alarmowy grozi kara grzywny. Nie wspominając o tym, że możemy zablokować linię i uniemożliwić kontakt osobie faktycznie potrzebującej pomocy. Dlatego na numery alarmowe dzwonimy tylko w przypadkach, które wymagają interwencji służb takich jak straż pożarna, pogotowie czy policja. Choć czasami sytuacja może nas przerastać, postarajmy się zachować spokój i kontrolować swoje emocje. Im dokładniejsze będą nasze odpowiedzi, tym sprawniej przebiegnie rozmowa, a operator z Centrum Powiadamiania Ratunkowego szybciej wyśle do nas odpowiednią pomoc. Nie próbujmy też tworzyć dodatkowej historii dookoła całego wydarzenia - skupmy się konkretnie na sytuacji, którą zgłaszamy.
Informując o pożarze, zaczynamy od podania miejsca całego zdarzenia - w ten sposób operator od razu będzie wiedział, pod jaki adres wysłać jednostkę straży pożarnej. Do opanowania sytuacji niezbędne stanie się także określenie, co dokładnie się pali i - jeśli mamy do czynienia z płonącym budynkiem - na którym piętrze pojawił się ogień. Cenną wiadomością będzie ta dotycząca wystąpienia zagrożenia ludzkiego życia lub zdrowia. Nie możemy także zapomnieć o przedstawieniu się i podaniu numeru, z jakiego dzwonimy. Nawet jeśli sprawnie przekażemy operatorowi na linii alarmowej wszystkie powyższe informacje, nie możemy pierwsi zakończyć połączenia. Najpierw dyżurny musi potwierdzić, że przyjął zgłoszenie. Może również zapytać o dodatkowe szczegóły, aby lepiej rozeznać się w sytuacji i określić, jaka dokładnie jest nam potrzebna pomoc.
OPIS SZKOLENIA
Tematem scenariusza jest przećwiczenie wzywania pomocy podczas pożaru. W ćwiczeniu będzie możliwość sprawdzenia, jakich informacji należy udzielić operatorowi linii alarmowej podczas zgłaszania takiego rodzaju sytuacji. Uczestnik znajduje się niedaleko miejsca zdarzenia, będąc w bezpiecznej odległości. Na jego oczach sytuacja robi się coraz poważniejsza. Jego zadaniem jest więc zadzwonienie po pomoc.
Na początku uczestnik szkolenia znajduje się w miejskiej scenerii, wokół niego znajdują się ulica i bloki. Rozgląda się wokół i zauważa dym unoszący się z okna jednego z mieszkań na sąsiednim osiedlu. Widzi telefon, na ekranie, którego wyświetlony zostaje numer 112, z którym trzeba się połączyć. Podczas rozmowy z dyspozytorem należy udzielić odpowiedzi na zadawane pytania, takie jak: rodzaj zdarzenia, jego skalę, miejsce wypadku, ilość osób poszkodowanych oraz o personalia osoby zgłaszającej zdarzenie, czyli osoby wykonującej dany scenariusz. Po spełnieniu wszystkich kroków następuje koniec przygody.
JAK WYGLĄDA SZKOLENIE
Scenariusz ma dwa tryby rozgrywki, jednoosobowy lub grupowy. Po wyborze trybu ćwiczenia, uczestnik lub uczestnicy mogą przejść do wykonywania wybranego scenariusza. Wybrana forma ćwiczenia w tym scenariuszu to forma „krok po kroku”. Uczestnik po kolei ma wykonać określone działania, umożliwiające przejście scenariusza. Do ćwiczenia będą wykorzystane okulary VR, kontrolery i tablet. Jeden z uczestników zakłada na głowę gogle, umożliwiające przeniesienie się do wirtualnej rzeczywistości, a drugi trzyma tablet. Osoba z tabletem ma za zadanie pomagać osobie znajdującej się w cyfrowej trójwymiarowej przestrzeni. Na tablecie wyświetlają się wybrane kroki, które należy wykonać. W scenariuszu nie występuje ograniczenie czasowe. Po wykonaniu wszystkich działań można zacząć kolejny scenariusz.