INFORMACJE DLA DYSPOZYTORA
Jako osoba wykwalifikowana, operator zada kilka bardzo ważnych pytań, które pomogą skategoryzować zdarzenie i ustalić aktualną sytuację. Podczas rozmowy z operatorem linii alarmowej należy podać dokładne informacje na temat zdarzenia. Informacje, jakie będzie chciał uzyskać operator, dotyczą rzeczy tj.:
- Dokładny opis miejsca zdarzenia, adres i najłatwiejszy sposób dojazdu,
- Tego jakie zdarzenie miało miejsce,
- Czy są jakiekolwiek osoby wymagające pomocy lekarza,
- Pytań o podanie swoich danych osobowych,
Trzeba zawsze i niezmiennie pamiętać, aby nigdy nie rozłączać się jako pierwszy podczas takiej rozmowy. To dyspozytor decyduje, kiedy się rozłączy i czy otrzymał już wszystkie potrzebne informacje.
CENTRA POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO
W Polsce funkcjonuje 17 placówek CPR. Każda jednostka znajduje się w mieście wojewódzkim oraz jedna w Radomiu. Jeżeli następuje zjawisko obciążenia linii z powodu dużej liczby zgłoszeń na danym terytorium, to stosowana jest zasada wzajemnego zastępowania przez Centra Powiadamiania Ratunkowego. Polega ona na tym, że w momencie zbyt dużej ilości telefonów, niezależnie od terytorium, przekierowuje się połączenie do pierwszego, wolnego dyspozytora, który nie ma zajętej linii.